شهرستان بندرعباس از بندرهای مهم بوده که نقش زیادی در ترانزیت ها و باربری های کشورمان دارد. باربری بندرعباس بزرگترین مکان ترانزیت کالا در کشور محسوب می شود.

شهرستان بندرعباس

بندرعباس از جنوبی ترین شهرستان های ایران است و در شمال تنگه هرمز قرار دارد. این شهر مرکز استان هرمزگان که دارای ۱۰ شهرستان، ۲۱ بخش و ۷۰ دهستان است. بندرعباس از شمال به شهرستان حاجی آباد، از شرق به شهرستان میناب و شهرستان رودان، از غرب به بندرلنگه و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود می شود.

بنادر و اسکله های حوزه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان مشتمل بر بیش از ۷۰ بندر و اسکله با کاربردهای مختلف همانند بندر تجاری شهید رجایی ، بندر شهید باهنر ، بندر لنگه ، بندر کیش ، بندر بهمن قشم ، بندر جاسک  ، بندر خمیر ، بندر تیاب، و بنادر  و دیگر اسکله های صیادی ، صنعتی ، تدارکاتی می باشد که موقعیت آنها بر روی تصاویر ماهواره‌ای مشخص می‌باشد و کلیه آنها تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی فعالیت می‌نمایند.

بندر شهید رجائی و بندر شهید باهنر به واسطه موقعیت جغرافیایی خود، به عنوان نقطه اتکای بندرعباس در جهت جابجایی بار و سرمایه در اشکال مختلف، نتایج اقتصادی به سزایی برای استان هرمزگان به همراه داشته اند و همینطور بندرعباس را به منطقه ویژه اقتصادی معادن، فلزات، کشتی سازی و صادرات و واردات کالا تبدیل کرده اند.

از میان مرزهای کشور، بندر با سهم ۳۰ درصدی فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. مهم ترین محور آن نیز محور بندرعباس سیرجان است و کامیون های تمام پایانه های باربری بندرعباس ازین محور تردد می کند.

اسکله شهید رجایی

اسکله شهید رجایی ، با برخورداری از  موقعیت خاص جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل  فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با ۲۴۰۰ هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش ۱۰۰میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از ۴۰پست اسکله،  با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت ۶میلیون TEU کانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع  و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه  واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور ، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه هایی با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از ۲۳۰۰۰هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است.

اسکله شهید باهنر

باربری های بندرعباس

بندر شهید باهنر از بنادر قدیمی استان و جزء ۸ بندر فعال ایران به شمار می رود. در سال ۱۳۳۴ در بررسی محل مناسب برای ایجاد اسکله جدید بندرعباس(بندر شهید باهنر فعلی) کارشناسان خورچلو در منطقه سورو با توجه به عوامل طبیعی و تاریخی، محلی مناسب برای اولین اسکله مدرن بندرعباس در نظر گرفتند و در آبان ماه سال ۱۳۴۶ ساخت بنای اسکله سورو(بندر شهید باهنر فعلی) آغاز گردید. این اسکله تا مدتی بنام اسکله سورو یا اسکله جدید خوانده می شد. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی این بندر به نام بندر شهید باهنر تغییر نام داد. این بندر از فعال ترین و بزرگترین بنادر تجاری کشور بعد از خرمشهر در دهه ۵۰ و ۶۰ بوده و فعالیت سالیانه آن به ۸ میلیون تن می رسید.

موقعیت ممتـاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصـال به شبکه راه های بین المللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و کیش و بنادر تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی استراتژیک و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی در منطقه تبدیل نموده است. از لحـاظ موقعیت دریایی، این بندر در پناه جزیره قشم قرار گرفته و از تأثیر امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس مصون می باشد. بندر شهید باهنر سومین بندر صادراتی کشور است که در امور صادرات کالای غیر نفتی و حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد.

ویژگی خاص این بندر، برخورداری از آبخور ۱۰.۲ متر در زمان جذر کامل است که پس از بنادر امام (ره) و شهید رجایی بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارا است. این بندر در گذشته نه چندان دور تنها بندر اصلی بندرعباس بوده و به لحاظ این که در محدوده شهر بندرعباس قرار دارد، همه روزه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بوده و حجم قابـل توجهی از تجـارت بندرعباس وابسته به فعالیت این بندر می باشد و نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه دارد.

باربری های بندرعباس

پایانه های باری بندرعباس

بندرعباس از اولین بندرهای ایران است که در زمینه حمل بار ترانزیتی، قطار، دریایی و هوایی فعالیت دارد و از به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، پذیرای کشتی هایی از سراسر بندرهای جهان می باشد.

پایانه های باربری بندرعباس قابلیت حمل بارهای مختلفی را دارند:

بندرعباس همه ساله درصد زیادی از واردات کشوری را به عهده داشت. البته به علت تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران درصد بارهای وارده به بنادر و اسکله های بندرعباس کاهش یافته و متعاقبا تاثیرات منفی زیادی بر سامانه های باربری و رانندگان کامیوندار بندرعباس گذاشت.

مشکلات باربری در بندرعباس

باربری های بندرعباس به دلیل سنتی بودن و استفاده از سیستم های قدیمی مشکلات زیادی برای هماهنگی بارها و همچنین کامیونداران ایجاد کرده است. مشکلات اصلی پایانه های باربری بندرعباس از نظر بیشتر رانندگان، کرایه های نامناسب، زمان خواب بالای کامیون ها، توزیع نابرابر بار ها و … بوده است که بسیاری از کامیونداران را به پیگیری راه حل های مختلف برای این معضل راهی کرده است.

مشکلات پیش آمده باعث شده اکثر کامیونداران تا حدود ۱ ماه در انتظار اعلام بار بندرعباس بمانند که اتلاف هزینه و زمان زیادی را به بار می آورد. اعلام بار کفی بندر عباس و اعلام بار کمپرسی بندرعباس از پردرخواست ترین بارهای کامیونداران بندرعباس بوده است.

اوبار؛ سامانه هوشمند حمل بار

باربری های مشهد

با پیشرفت تکنولوژی و حضور آنها در زمینه های مختلف صنعتی، اوبار به عنوان اولین سامانه هوشمند باربری فعالیت خود را آغاز کرد. اوبار با اتصال سریع کامیونداران به صاحبان بار در سطح کشور، مشکلات متعددی حمل سنتی بار، مانند توزیع نابرابر بار، خواب زیاد کامیون ها، اتلاف زمان و انرژی رانندگان کامیون و … را پایان داد.

سامانه اوبار قادر است با سیستم هوشمند خود سریع ترین و کامل ترین اعلام بار بندرعباس را با کرایه مناسب به کامیونداران ارائه دهد تا دیگر هیچ کامیونی در سطح کشور بدون بار نماند.