شهر مشهد به واسطه موقعیت جغرافیایی خود از لحاظ نظامی اهمیت ویژه ای دارد و همچنین اکثر صادرات شرقی کشور توسط پایانه های باربری مشهد انجام می شود.

تاریخچه مشهد

مشهد شهری است که در شمال شرقی ایران قرار دارد و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر از زمان های دور به واسطه طبیعت مناسبش، یکی از مناطق مورد توجه برای سکونت در خراسان به شمار می رفت. به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعت مشهد، در زمان حکومت نادرشاه افشار به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد.

نقشه مشهد

موقعیت اجتماعی مشهد

شهر مشهد پس از تهران پر جمعیت ترین شهر ایران محسوب می شود. از سال ۱۳۸۸ مشهد رسما به عنوان «پایتخت معنوی ایران» اعلام شد. عنوان جهانی «پایتخت فرهنگ اسلامی» نیز در سال ۲۰۱۷ برای مشهد برگزیده شد.

شهر مشهد در همسایگی شهرهای سرخس، درگز، چناران و نیشابور بوده و با کشورهای  افغانستان و ترکمنستان نیز مرز مشترک دارد. مشهد دارای ۱۳ منطقه شهری، یک فرودگاه بین المللی، یک ایستگاه راه آهن و سه پایانه مسافربری است که رفت و آمد به مشهد را تسهیل می کند. وجود مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان، به شهر مشهد اهمیت نظامی، اقتصادی و لجستیکی ویژه ای بخشیده است.

اقتصاد مشهد

سهم بزرگی از بارهای حمل از شرق ایران از طریق باربری های مشهد انجام می شود. حمل بار جاده ای مشهد به افغانستان نیز به وسیله کانتینرهای ۲۰ فوتی، کانتینرهای ۴۰ فوتی، تریلی معمولی، تریلی یخچالی و … انجام می شود.

استان خراسان رضوی از غرب با استان سمنان هم مرز است و حمل بار بین شهری از این سمت انجام می شود؛ بار خاور، بار کامیون، بار تریلی، بار کانتینر و … .

هم مرزی با افغانستان و ترکمنستان باعث شده که ایران قادر باشد به ازبکستان، قزازقستان، تاجیکستان و قرقیزستان نیز ارسال بار داشته باشد. حمل و نقل بین المللی به ترکمنستان، ازبکستان، قزازقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رونق زیادی به صادرات کشورمان بخشیده است.

مشهد

مشهد را می توان دومین قطب تولید خودرو در ایران دانست. عمده ترین صنایع این شهر نیز صنایع غذایی، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی و کانی غیر فلزی، صنایع قطعه سازی و صنایع فولاد کشاورزی می باشد.

از مراکز تجاری بزرگ مشهد نیز می توان به زیست خاور، پروما، الماس شرق، تابان، کیان و بازار رضا اشاره داشت. بعد از تهران نیز بزرگترین نمایشگاه تجاری ایران در شهر مشهد قرار دارد. شهر مشهد به علت همجواری خود با کشورهای مهم خاورمیانه، سالانه میزبان ده ها نمایشگاه بین المللی است.

دلیل اصلی رشد این چنینی شهر مشهد را میتوان وجود مزار امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) دانست که باعث اختصاص بودجه ی بالا جهت سر و سامان دادن شهر شده است. همچنین رفت و آمد بالای زائران از سراسر جهان و کشور به مشهد، رونق اقتصادی زیادی ایجاد کرده است.

محورهای باربری مشهد

باربری مشهد

تا به امروز بیش از ۵۰ درصد ترانزیت کشور از محور مشهد – سرخس انجام می شود و حجم قابل توجهی از ترانزیت شمال – جنوب و شرق به غرب کشور از مرزهای استان خراسان رضوی چون دوغارون، لطف آباد، سرخس و بخشی نیز از باجیگران عبور می کند. این حجم توجه باعث شده است مسیرهای مرزی و مسیر باربری مشهد مورد توجه قرار بگیرد و بهبود مناسبی داشته باشد.

باربری مشهد به هرات

بصورت سالانه بارهای زیادی از ایران به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند انجام می شود که سهم قابل توجهی از این بارها از طریق مشهد حمل می شوند. مشهد به افغانستان متصل شده است و بارهای صادراتی مشهد مستقیما از طریق باربری های مرزی و بصورت حمل زمینی به افغانستان ارسال می شوند.

گاها در گذشته مشکلاتی سر راه حمل بار از مشهد به افغانستان پدید می آمد که با پیگیری های دو کشور و جلسات متعدد برطرف شدند. صاحبان بار نیز جهت آگاهی از قیمت حمل بار به افغانستان می توانند به سامانه های هوشمند حمل بار مراجعه کنند.

ارسال بار به شهرهای کابل، هرات، قندهار، مزار شریف، جلال آباد، کندوز، بغلان، غزنی و لشکر گاه به سه روش حمل و نقل زمینی، ارسال بار هوایی و ریلی انجام می شوند.

جاده های مشهد

  • جاده ۲۲

جاده ۲۲ از شهرهای سرخس، مشهد، بجنورد، گرگان، ساری، چالوس و رشت می گذرد و به شهر خلخال می رسد و ترکمنستان را از طریق مشهد به دریای خزر متصل می کند.

  • جاده ۴۴

جاده ۴۴ از شهرهای تهران، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور و مشهد می گذرد. حجم زیادی از مردم از طریق این جاده از تهران به مشهد می روند.

  • جاده ۹۵

جاده ۹۵ از چابهار آغاز می شود و پس از طی کردن، زاهدان، بیرجند و تربت حیدریه به مشهد می رسد. این جاده به دلیل اتصال به بندر چابهار، از مسیرهای مهم ترانزیتی مشهد محسوب می شود.

  • جاده ۹۷

جاده ۹۷ از مشهد آغاز می شود و پس از گذشتن از فریمان، تربت جام به تایباد می رسد. این جاده به خاطر ارتباط افغانستان به مشهد از ارزش بالایی برخوردار است. جالب اینکه جاده ۹۷ جزئی از بزرگراه شماره ۱ آسیا محسوب می شود.

مشکلات باربری مشهد

باربری های مشهد

سیستم باربری مشهد به دلیل حساسیت بالای این منطقه، نیاز به بهبود و پیشرفت مناسبی دارد. سالانه کامیون داران زیادی از خالی برگشتن و اتلاف بالای وقت جهت بارگیری خبر می دهند. این نیروی و هزینه هدر رفته با مدیریت مدرن و هوشمند باعث منفعت تمام راننده های کامیون در مشهد و باربری های مشهد می شود.

سامانه هوشمند اوبار با ارائه خدمات مدرن و دقیق تمام کامیونداران را در سراسر کشور به صاحبان بار متصل می کند. این سامانه با استفاده از سیستم های بروز خود مناسبترین بازه قیمتی را به مشتریان ارائه می دهد و همینطور زمان تلف شده در باربری ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

با سامانه اوبار می توان هرگونه بار، از خرده بار گرفته تا بارهای چند تنی را به سراسر کشور ارسال کرد. باربری مشهد به شیراز، مشهد به تهران، مشهد به بندرعباس و … از طریق اوبار مناسب ترین هزینه را خواهد داشت. اوبار باربری های درون شهری (منطقه قاسم آباد و حومه) را نیز پوشش می دهد.