راننده های کامیون از افراد مهم در صنعت حمل و نقل و ارسال محصولات و مواد خام به فروشگاه ها، مراکز پخش و انبارها هستند. رانندگی کامیون دارای مزایایی چون منبع درآمدی یکسان و امکان فراغت در کار می باشد. یکی از مسئولیت هایی که رانندگان کامیون نسبت به شرکت باربری، همکاران خود و مردم عادی دارند این است که نسبت به آنها کاملا متعهد عمل کنند. در ادامه نکات ضروری و لازمی که رانندگان مبتدی کامیون ها باید بدانند آمده است.

پیدا کردن شغل کامیونداری

سیستم سنتی باربری به این گونه بوده است که فرد پس از اخذ مدرک پایه ۱ و گواهی های مربوطه، بصورت شراکتی، قسطی و یا شوفر راننده وارد این عرصه می شوند. اخیرا نیز به دلیل مسائل اقتصادی این عرصه دچار مشکلات زیادی شده و ورود و دخالت چینی ها در آن، موقعیت های شغلی را کاهش داده است.

در این اوضاع شاهد سامانه های هوشمند باربری بوده ایم که توانسته اند، علاوه بر تسهیل فرآیند باربری در کشور، زندگی و نحوه کار کامیون داران را بهبود بخشند. بزرگترین سامانه حمل هوشمند، اوبار است که به دلیل امکانات بالا تاکنون توانسته اعتماد بیش از ۷۵ هزار راننده را در سراسر کشور به خود جلب کند. با عضویت در این سامانه، کامیونداران از هر جای می توانند بار مناسب خود را انتخاب کنند و آن را رزرو کنند و بدون نگرانی هیچ مسیری را خالی نرانند.

ذخیره سوخت در کامیون

  • سرعت گرفتن نه تنها باعث افزایش احتمال تصادف می شود، بلکه نیروی درگ آئرودینامیک را بیشتر می کند که باعث افزایش مصرف سوخت ماشین شما می شود. از یک سرعت ثابت در طول رانندگی استفاده کنید و در صورت امکان از شتاب های ناگهانی بپرهیزید.
  • به نحوه سوار شدن بار دقت داشته باشید، در تریلی های کفی، هرچه بار قله بیشتری داشته باشد، نیروی آئرودینامیک بیشتری به ماشین وارد می شود که باعث مصرف بیشتر انرژی برای فائق آمدن بر آن خواهد شد.
  • هرزگردی موتور از بزرگترین هدر دهنده های سوخت است. قبل و یا هنگام سفر سعی کنید برنامه ریزی کنید تا به ترافیک نخورید و سعی کنید برای گرم کردن موتور با سرعت پایین رانندگی کنید.

ایمنی کامیون

  • فاصله مناسبی را از وسایل نقلیه اطراف روبروی خود حفظ کنید، کامیون های بزرگ زمان بیشتری را برای توقف کردن نیاز دارند. حواستان به ماشین هایی باشد که ممکن است به لاین شما وارد شوند باشد.
  • قبل زدن به دل جاده، ماشین خود را بررسی کنید؛ ترمزها، برف پاک کن ها، بوق، آینه ها، لاستیک ها، سطح سوخت و اینکه بار بصورت مطمئن بسته شده باشد. اگر هر گونه مشکلی یافتید، تا برطرف کردن کامل آن به رانندگی نپردازید.

آمادگی پیش از تصادف برای کامیونداران

  • مناطق کارگران در بزرگراه ها، از خطرناک ترین مناطق برای کامیونداران است. هنگام رسیدن به مناطق کارگران، سرعت خود را کاهش دهید، آینه ها را تنظیم کنید، فضای مناسب برای مانور و عملکرد داشته باشید و نسبت به نقاط کور کامیون خود آگاه باشید.
  • همیشه کمربند ایمنی ببندید. در صورت ایجاد هرگونه اتفاق کمربند ایمنی، سلامتی شما را حفظ کرده و باعث می شود کنترل بیشتری بروی ماشین خود داشته باشید.
  • بصورت مداوم به مقالات مهم اوبار، سر بزنید تا از آخرین اطلاعات و نکات رانندگی با کامیون مطلع باشید.

نکات متفرقه کامیونداری

  • حفظ سلامت بدنی بخش مهمی از شغل رانندگان کامیون است. ورزش و تمرین مرتب و خواب مناسب موجب می شود، هنگام رانندگی های طولانی در بزرگراه ها، بارگیری و تخلیه بار به خستگی مفرط دچار نشوید.
  • موفقیت شغل کامیونداری به اخلاق و تعهدات کاری بستگی زیادی دارد. سابقه خود را همیشه پاک نگه دارید. روابط عمومی خود را بالا ببرید، وجهه متعهد و منظمی داشته باشید و سعی کنید همیشه به وعده خود عمل کنید.