چندی پیش در برخی رسانه‌ها، خبری با موضوع «بازارگاه‌ الکترونیکی، دلالی مدرن یا کاهش کمیسیون‌های نجومی؟» منتشر شد که در مورد نحوه کار سامانه‌های هوشمند اعلام بار و ضعف و قوت آن صحبتی شده است. نکات جالب و قابل‌توجهی بیان شده که در چند مورد می‌توان آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

اوبار یک بازارگاه الکترونیکی است!

در حوزه حمل و نقل شرکت‌های مختلفی بصورت آنلاین کار می‌کنند که اوبار هم یکی از آن‌ها است. موضوع مهمی که وجود دارد این است که مدل بیزینسی هر یک از این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است. چیزی که به اشتباه در ذهن مخاطبان در ارتباط با اوبار شکل گرفته این است که اوبار یک بازارگاه الکترونیکی است. اما آن چیزی که واقعیت دارد این است که اوبار یک شرکت حمل و نقل می‌باشد که در بستری هوشمندسازی شده کار می‌کند. تفاوتی که بین بازارگاه و شرکت حمل و نقل وجود دارد آن است که بازارگاه‌ها اجازه صدور بارنامه را ندارند و تنها واصل بین مشتری و راننده می‌باشد و برای صدور بارنامه از باربری‌هایی که وجود دارند استفاده می‌کنند اما اوبار از ابتدای امر وشروع کار خود در صدد اجرای طرح صدور بارنامه الکترونیکی توسط خود می‌باشد. همانطور که می‌دانید بارنامه الکترونیکی مزیت‌های بسیار زیادی دارد که ساده‌ترین آن کمترین میزان کمیسیون ( حدود ۵٪ ) است. اوبار مفتخر است که در رابطه با طرح صدور بارنامه الکترونیکی بین تمامی شرکت‌ها، پیشرو بوده و زیرساخت‌های خود را برای صدور بارنامه الکترونیکی آماده کرده است و تنها منتظر مصوبه ارگان‌های مربوطه برای شروع کار می‌باشد.

استفاده صحیح یا غیرصحیح از اپلیکیشن‌های اعلام بار

موضوع دیگری که در این بین به آن پرداخته شده است و این اپلیکیشن‌ها را یک معضل معرفی می‌کنند، استفاده غیرصحیح از این اپلیکیشن‌ها است. در ابتدا باید مشخص شود که استفاده نادرست از یک اپلیکیشن چی می‌تواند باشد؟

یکی از اهداف اصلی اوبار که همیشه در تمامی امور به آن نگاه می‌کنند، شفاف‌سازی فرآیند‌ها می‌باشد. سامانه اوبار با حذف هرگونه واسطه در مسیر ثبت و پذیرش سفارش، سعی بر شفاف ساختن این فرآیند کرده است به نحوی که شما می‌توانید هر دو اپلیکیشن صاحب بار و راننده را نصب و فعال کرده، تمامی فرآیند‌ها را طی کنید و مشاهده کنید که تمامی اطلاعات بدون آنکه از طرف اوبار تغییری ایجاد شود به دست رانندگان می‌رسد.

طرح‌های ویژه اوبار برای رانندگان و صاحبان بار

همانطور که می‌دانید اوبار برای رانندگان و صاحبان بار همیشه طرح‌های متنوعی داشته و خواهد داشت. موضوعی که در این صحبت‌های اخیر در رابطه با اوبار شده است در رابطه با یکی از طرح‌های صاحبان بار می‌باشد که در زیر به آن می‌پردازیم.

«با ارسال سه بار در محور تهران اصفهان، یک بار رایگان ارسال کنید»

طرح مسئله‌ای که شده این است اوبار برای آنکه بتواند یک بار را رایگان ارسال کند، از هر باری که ارسال کرده ۲۵٪ حق راننده را کم کرده یا تضییع کرده یا … .

بهترین افرادی که می‌توانند در مورد پرداختی‌های آن زمان صحبت کنند رانندگانی هستند که آن زمان این بارها را برده‌اند اما براساس ازاطلاعاتی که در آن زمان داریم این را نشان می‌دهد که پرداختی راننده‌ها حتی بیشتر از قبل هم شد که می‌توان درصورت لزوم در آینده دلایل آن را به تفصیل بیان کرد.

همچنین قابل توجه است که طرح‌های ویژه و ترویجی، برنامه‌هایی هستند که نه تنها ما، بلکه معروف‌ترین شرکت‌ها به نام جشنواره‌ها، آن را در دستور کار‌ بازاریابی خود قرار می‌دهند.

اوبار باعث ایجاد تشدید مناقصه می‌شود

همانطور که در ابتدا گفتیم هریک از شرکت‌ها مدل بیزینس خاص خود را دارند و براساس آن شروع به فعالیت‌های مربوطه می‌کنند. در مورد نحوه مشخص کردن هزینه ارسال بار و پذیرش ارسال بار توسط راننده، هیچگونه مناقصه‌ای توسط اوبار صورت نمی‌پذرید. ابتدای امر صاحب کالا کرایه مورد نظر خود برای ارسال بار را مشخص می‌کند و در طرف دیگر رانندگان با مشاهده مشخصات، در صورت تمایل بار‌ را می‌گیرند و یا از آن رد شده و مسئولیتی قبول نمی‌کنند.

قیمت‌گذاری تن کیلومتر

اوبار امروز مفتخر است که پیشرو در نحوه قیمت‌گذاری متفاوت و هوشمند می‌باشد. در قیمت‌گذاری‌هایی که اوبار توسط سیستم ماشینی انجام می‌دهدعواملی چون تناژ بار، مسافت و نوع ماشین باری از مهمترین فاکتور‌های تاثیرگذار در قیمت هستند. در زمان ثبت‌ سفارش اوبار براساس مشخصات بار که صاحب کالا وارد کرده است، قیمت پیشنهادی خود را به صاحبان بار می‌دهد سپس صاحب بار می‌تواند کرایه را براساس قیمت پیشنهادی اوبار و یا قیمتی که خود ترجیح می‌دهد وارد کند.

همچنین شرکت دانش‌بنیان اوبار از هرگونه پیشنهادی برای بهبود فرآیند قیمت‌گذاری استقبال می‌کند تا بتوان این فرآیند را به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنیم.

توزیع ناعادلانه بار

و اما موضوع خوبی که در این صحبت‌ها بیان شد، ناتوانی اوبار و شرکت‌های فعال در این حوزه در رابطه با توزیع عادلانه بار بین راننده‌ها می‌باشد. براساس بررسی‌هایی که انجام شده یکی از مشکلات توزیع عادلانه، سالن‌های اعلام بار می‌باشد که برخی رانندگان می‌توانند با لابی‌گری بدون آنکه در صف تخصیص بار بروند، به آن‌ها بار داده می‌شود و بسیاری از راننده‌ها باید روزها منتظر بار خود با هر شرایطی باشند.

مشکل دیگری که وجود دارد آن است که برخی باربری‌های بزرگ و مرکزی که حجم خیلی زیادی سفارش حمل بار برای آن‌ها برده می‌شود، یا بارها را به راننده‌های خود می‌دهند و یا با قیمت کمتری از عرف بازار آن‌ها را می‌فرستند.

اما حل این مشکل بسیار ساده می‌باشد. اوبار توانسته با فراهم کردن بستری هوشمند، تمامی بار‌های اعلامی توسط صاحبان بار را در یک مکان بدون هیچگونه واسطه‌ و تبعیضی به نمایش بگذارد. تمام اطلاعات مربوط با بارنامه کاملا مشخص و در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد. آن‌ها می‌توانند در هر زمان و مکانی بدون آنکه زمان زیادی در صف‌های طولانی اعلام بار و دور از خانواده و … بگذرانند، هرباری را که دوست دارند قبول کرده و حمل آن را برعهده بگیرند.

دیگر مزیتی که وجود دارد آن است که رانندگان و صاحبان کالا می‌توانند با اوبار فعالیت‌های خود را از چندین روز قبل برنامه‌ریزی کنند. رانندگان می‌توانند از  اینکه همیشه دارای سفارش حمل بار هستند، اطمینان حاصل کنند و همچنین صاحبان کالا هم از چندروز قبل از ارسال بار، می‌توانند تمام کار‌های حمل بار خود را انجام داده و با خیال راحت به ادامه فعالیت‌های دیگر خود بپردازند.

نکته مهم

مدت زمان کوتاهی از ورود سامانه‌های هوشمند به صنعت حمل بار می‌گذرد. در این مدت با تمام کمی و کاستی توانسته‌اند جایگاه خود را در این کسب و کار بدست آورند. همانطور که می‌دانیم این صنعت با مشکلاتی روبرو است که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها با وجود چنین سامانه‌هایی براحتی قابل حل هستند. این سامانه‌ها بلاخره جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کنند زیرا قادر به انجام کارهایی می‌باشند که به دست انسان براحتی انجام نمی‌شود و دقت بسیار بالایی دارند. برای آنکه بتوانیم سریع‌تر بر مشکلات این صنعت غلبه کنیم، بهتر است با این سامانه‌ها همکاری کنیم و باهم بر آن‌ها چیره شویم.