منطقی است که هر چه بار کامیون بیشتر باشد، نیروی لازم برای حرکت آن بیشتر و در نهایت مصرف سوخت بیشتری دارد. شاید به نظر برسد که کاهش دادن بار بر مصرف سوخت بهینه تاثیر مناسبی داشته باشد ولی هم زمان سودآوری کامیون را پایین می آورد.

تاثیر وزن بر مصرف سوخت

کامیون سنگین تر نسبت به کامیون سبک تر نیروی مقاومت غلتشی بیشتری ایجاد می کند و برای حرکت به نیروی بیشتری نیاز دارد. همانطور که می دانید وزن بیشتر باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود ولی از سوی دیگر به سودآوری بیشتر می انجامد. بنابراین توصیه می شود وزن کامیون را کاهش دهید تا توان بارکشی و مصرف سوخت را بهبود بخشید. برای کاهش وزن خودرو به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • ابعاد سپر تا انتهای کابین (BBC) و کابین استراحت

از نظر تامین قدرت موتور می توان تا ۳۵ کیلوگرم با انتخاب یک کامیون با کابین خواب کوتاه تر صرفه جویی کرد. برای این کار می توان کامیون پرو استار ۱۲۲ اینچی را با مدل ۱۱۳ اینچی جایگزین کرد. در صورتی که فضای استراحت بزرگ از اولیت هایتان نباشد، توجه کنید که دو مدل کامیون پرواستار ۵۶ اینچی و ۷۳ اینچی با هم ۱۶۳ کیلوگرم اختلاف وزن دارند.

طول کابین

  • تشت همبندی

تشت همبندی فولادی که برای حمل طولانی بار استفاده می شوند حدود ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارند. سبکترین تشت همبندی آلومینیومی که در بازار موجود است حدود ۴۰ کیلوگرم سبک تر از آن است.

تشت همبندی

  • لاستیک ها

لاستیک های پهن تک تقریبا ۳۰ کیلوگرم کمتر از یک جفت لاستیک کم عمق استاندارد وزن دارند. بدون چرخ های یدکی و با کاهش وزن تایرها می توان بین ۹۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم از وزن کامیون خود کاهید.

لاستیکها

  • محورها، چرخ ها و توپی چرخ ها

تنظیم محور ۲*۴ نسبت به تنظیم ۴*۶ ۴۳۵ کیلوگرم از وزن کامیون می کاهد. چرخ های آلومینیومی هر کدام حدود ۱۸ کیلوگرم کمتر از چرخ های متداول وزن دارند که در مجموع بین ۷۲ تا ۱۱۰ کیلوگرم از وزن کامیون کم می کنند. توپی محوری آلومینیومی نیز نسبت به مدل های فولادی ۲۰ تا ۳۵ کیلوگرم سبک تر است.

ترکیب محور

  • ظرفیت مخزن سوخت

هرچه ظرفیت مخزن سوخت بیشتر باشد وزن بیشتری داشته و سوخت بیشتری را در خود جای می دهد. ظرفیت مخزن سوخت باید در حدی باشد که سوخت مورد نیاز برای انجام عملکردهای خاص را تامین کند. البته برای کامیونداران زمان برابر هزینه است و هر توقف اضافی برای سوخت گیری هزینه قابل توجهی برمی دارد پیشنهاد می کنیم مصرف کامیون را بررسی کنید تا از فرصت برای بهبود عملکرد آن بهره مند شوید.

ظرفیت مخزن سوخت

  • کلاچ و ترمز

صفحه ترمز سانتری فیوز نسبت به مدل های استاندارد حدود ۴۵ کیلوگرم سبک تر است. جایگاه صفحه کلاچ آلومینیومی نیز نسبت به مدل آهنی ۲۲ کیلوگرم سبک تر است.

ترمزها

در این مقاله به اطلاعات و نکات ضروری برای کاهش وزن کامیون و در نهایت کاهش مصرف سوخت آن پرداختیم. با در نظر گرفتن این نکات و انتخاب کامیون مناسب برای انجام سفارش، بیشتری سودآوری را خواهید داشت.