تشریح اقدامات انجام شده برای کامیونداران

معاون حمل و نقل و برنامه‌ریزی سازمان راهداری اعلام کردند که بسیاری از دغدغه‌ها و خواسته‌های رانندگان کامیون که به اعتراض آنها در هفته‌های گذشته منجر شده بود پیگیری شده برخی از آنها به مرحله اجرا رسیده و برخی دیگر نیاز به پیگیری‌های قانونی دارد.

 

فرامرز مداح – معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی سازمان راهداری – صبح امروز در نشست خبری اعلام کرد: مطالبات رانندگان کامیون به سه دسته عمده تقسیم می‌شد یکی از آنها مانند قانون زیان‌آور بودن شغل باید از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شد، دسته دوم به دستگاه‌های دولتی خارج از وزارت راه و شهرسازی مرتبط بود و دسته سوم باید از طریق این وزارتخانه و سازمان راهداری در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سازمان راهداری از ابتدای اعتراضات رانندگان کامیون پیگیری مطالعات آنها را که از قبل آغاز کرده بود با سرعت و قدرت در دستور کار قرار داد، توضیح داد: برای مطالبات اصلی رانندگان کارگروه‌هایی تشکیل شد که در هر یک از آنها نمایندگان اصناف حضور داشتند. در حال حاضر هر یک از این کارگروه‌ها چند جلسه مختلف برگزار کرده‌اند و در آنها به مطالبات رسیدگی شده است.

وی با اشاره به شکایتی که رانندگان از برخی پایانه‌های جابه‌جایی بار داشتند، تاکید کرد: رانندگان معتقد بودند در برخی از این پایانه‌ها عدالت وجود ندارد و شرایط برای رانندگان متفاوت است. از این‌رو جلساتی برگزار شد تا برای کامیون‌های ملکی که بغل‌نویسی شده‌اند شرایط به طور دقیق مشخص شود.

مداح افزود: بحث بیمه تکمیلی نیز یکی‌دیگر از دغدغه‌های رانندگان بود که خوشبختانه با انجام پیگیری‌های لازم از سازمان تامین اجتماعی در این رابطه نیز مطالبات به طور دقیق پیگیری شده است.

وی با بیان این‌که سازمان راهداری تلاش کرده راه‌های ارتباطی مشخصی را با رانندگان برقرار کند، بیان کرد: در کنار سامانه پیامکی، سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری نیز برای شکایت‌های شفاهی رانندگان خدمت رسانی می‌کنند و در کنار آن صندوق پستی نیز به منظور دریافت شکایت کسانی که به شکل ناشناس صحبت‌های خود را مطرح می‌کنند نیز در نظر گرفته شده است.

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی سازمان راهداری درباره‌ی درخواست رانندگان برای محاسبه نرخ کرایه براساس تن – کیلومتر نیز گفت: این درخواست که در جلسه با وزیر راه و شهرسازی نیز مطرح شد برای بررسی دقیق به یک کارگروه ارائه شد که جلسات ابتدایی آن انجام گرفته است. این موضوع به بررسی‌های زیادی احتیاج دارد که از ابتدا باید چند پارامتر مشخص در نظر گرفته شده و سپس میزان نقش آنها در نرخ کرایه تعریف شود تا در آینده و در زمان جابه‌جایی قیمت‌ها رسیدن به نرخ دقیق ممکن باشد.

مداح ادامه داد: در کنار آن رانندگان کامیون درخواست افزایش تعرفه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی را داشتند که با توجه به نیاز به تامین نظر سازمان برنامه و بودجه جلساتی در این سازمان برگزار شده و امیدواریم این موضوع نیز به نتیجه نهایی برسد.

وی از برنامه‌ریزی این سازمان برای تشدید رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری چهار بازرس را برای سنجش دقیق شرایط پایانه‌ها به سراسر کشور اعزام کرده که در صورت ارائه گزارش تخلف با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد. در موضوع تعریف بارنامه برای کامیون‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند نیز اعلام شده که وزارت کشور هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و امیدواریم با انجام پیگیری‌های لازم بحث تخصیص سوخت به کامیون‌ها نیز به شکل مکفی اجرایی شود.

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی سازمان راهداری به افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه بار در کشور اشاره کرد و ادامه داد: تا پیش از این با توجه به لزوم انجام قیمت‌گذاری در نرخ‌ها امکان افزایش وجود نداشت، اما با بخشنامه‌ای که معاون اول رییس جمهوری ارائه کرد این موضوع امکان‌پذیر شد و اطلاعاتی که ما از بارنامه‌ها در طول این مدت دریافت کرده‌ایم نشان‌دهنده آن است که نرخ‌ها به شکل واقعی افزایش پیدا کرده‌اند.

در بخش دیگری از این نشست ناصر امانی – معاون حمل و نقل سازمان راهداری – درباره پیگیری‌های انجام شده برای افزایش نرخ کرایه‌های کامیون‌داران، توضیح داد: ما از ابتدای سال ۱۳۹۷ این موضوع را در دستور کار داشتیم و قبل از اعتراضات نیز بنا بود این اتفاق بیفتد که خوشبختانه با ارائه‌ی دستورهای لازم امروز به شکل اجرایی کار در سراسر کشور انجام شده است.

به گفته وی نرخ جابه‌جایی بار افزایش یافته و در برخی از نقاط کمتر و در برخی از نقاط بیشتر از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با بیان این‌که تمام مسائل و مشکلات رانندگان مربوط به سازمان راهداری نمی‌شد، تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات رانندگان بحث تامین قطعات یدکی و تجهیزات خودروهایشان بود. نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ‌ها باعث بالارفتن فشار به رانندگان شده بود که این موضوع با توافقی شدن نرخ کرایه و پیگیری‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داد با پیگیری‌های قابل توجهی روبه‌رو شده است.

 

امانی اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم که لاستیک‌های مورد نیاز رانندگان بدون هیچ واسطه‌ای به شکل مستقیم در اختیار آنها قرار گیرد و برای کالاهایی که نیاز به واردات آنها وجود دارد نیز ارز با نرخ مصوب در این حوزه به مرحله‌ی اجرا برسد. در کنار آن ضریب بازنشستگی رانندگان نیز از ۱.۳ به ۱.۵ افزایش یافت تا آنها در زمان بازنشستگی با حقوق بالاتری کار خود را به اتمام می‌رسانند.

به گفته وی، بازرسی‌هایی از وضعیت شرکت‌های جابه‌جایی بار و پایانه‌ها انجام می‌شود و بعد از یک تا سه بار که شکایت ابتدایی با جرائم نقدی مواجه شد، احتمال تعطیلی شرکت‌های متخلف نیز وجود دارد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری خاطر نشان کرد: سازمان راهداری تلاش کرده به عنوان نماینده رانندگان در جلسات و کارگروه‌های مختلف دغدغه‌های آنها را پیگیری کند و امیدواریم پس از اجرایی شدن طرح‌هایی که نتایج آنها اعلام شد و طرح‌هایی که در آینده نهایی می‌شود شرایط برای این قشر زحمت‌کش جامعه طوری شود که آنها دغدغه مشکلات فعلی خود را نداشته باشند.