سیر تا پیاز اعتراض کامیون داران

طی چند روز گذشته کامیون داران شهرهای مختلف کشور نسبت به کرایه پایین و افزایش نرخ بیمه و سایر مطالبات خود اعتراض کردند

افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده ای در برخی بخش ها و پایین بودن کرایه ها سبب شد تا طی هفته گذشته تعدادی از رانندگان کامیون دست از کار بکشند.

کامیون داران در این اعتراضات با نصب بنرهایی در جلوی کامیون خواستار رسیدگی و توجه به مشکلات شدند و بدون هیچ گونه نگاه سیاسی تلاش کردند تا مهمترین مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند.

با دست از کار کشیدن رانندگان کامیون، التهاب فضای مجازی را در بر گرفت و بار دیگر شایعات به اوج رسید تا جایی که خبر از کمبود شدید بنزین و تعطیلی دو جایگاه سوخت در بروجرد زمزمه می شد

افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی ناوگان عمومی جاده‌ای، احتکار قطعات و لوازم یدکی برای سودجویی بیشتر، رشد بی‌سابقه دستمزد تعمیرگاه‌ها و تأثیر غیرمنطقی قیمت ارز بر نرخ دستمزد و قیمت لوازم یدکی، از مشکلات این روزهای رانندگان است.

پس از نوسان اخیر ارزی و بروز برخی مشکلات در اقتصاد کشور بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان یکی از اصلی‌ترین مد‌های حمل و نقلی و ساختار‌ استراتژیک جابه‌جایی‌ها که در توسعه اقتصادی کشور هم مؤثر است، دچار مشکلات فراوانی شد.

افزایش قیمت ارز و همچنین بروز تورم در کنار نرخ‌های ثابت کرایه حمل موجب شده است که مالکان و رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای کشور به ویژه در بخش حمل بار، دچار مشکلات فراوانی شوند، به نحوی که این مشکلات موجب شده است، قادر نباشند کوچکترین نیازهای زندگی خود را تأمین ‌کنند.

برخی مشکلات این صنف شامل:

* نرخ‌گذاری سرخود دستمزد تعمیرگاه‌ها بر اساس قیمت روز ارز

* نظارتی از سوی اصناف و دولت بر قیمت قطعه و دستمزد تعمیرگاه‌ها نیست

* سهمیه سوخت فعلی کفاف پرترددها را نمی‌دهد

* سرقت از بار رانندگان در توقف‌های شبانه

 

رانندگان خواستار مطالبات زیر از سازمان راهداری می باشند:

* حذف اولویت بومی از کل پایانه های کشور

*تصویب قانون جدید و کاهش درصدی نرخ کمیسیون دریافتی ازرانندگان

* پرداخت نقدی کرایه برخی از شرکت های باربری

*کاهش نرخ بیمه تامین اجتماعی وپرداخت تسهیلات به بازنشستگان این صنف

*کاهش نرخ عوارض جاده ای

* کاهش نرخ مالیات سالانه کامیو

*رسیدگی ب وضعیت خراب جاده ها می باشد

بخش حمل و نقل یکی از مؤلفه‌های اصلی در تشخیص جوامع رشد یافته و از عوامل موثر بر فراوانی نماگرها اقتصاد خرد و کلان کشور محسوب می‌شود.

حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه کشور نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارد؛ در حال حاضر همه کشور‌های توسعه یافته دارای زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی در انواع شقوق هوایی، جاده‌ای دریایی و به خصوص ریلی هستند و این نشان از توجه دولت‌‌ها به حمل و نقل و اختصاص اعتبارات ویژه به آنها دارد.

طبق گفته اغلب رانندگان این صنف، پس از نوسانات اخیر ارزی قیمت لاستیک و همچنین هزینه تعویض روغن موتور و تعمیر موتور به همراه دستمزد، ‌‌رشد حدود ۳ برابری داشته است‌، بنابراین تأمین قطعه هم برای مالکان در این شرایط اقتصادی مشکل شده بود.

در این راستا لازم است برای حفظ کیفیت خدمات انواع ناوگان ‌حمل بار جاده‌ای، در کنار توجه و افزایش نظارت‌‌های دولت، نرخ‌های کرایه حمل بار واقعی‌تر شده و یا طبق خواسته این صنف بر اساس تن‌کیلومتر باشد.