قیمت باربری و کرایه بار به چندین عوامل مختلف بستگی دارد که شناختن هر کدام باعث افزایش شناخت شما و یافتن راهکارهای بهتری برای صرفه جویی در هزینه ها خواهد داشت.

در صنعت حمل و نقل کالا، قیمت باربری از مهم ترین عوامل بشمار می رود. قیمت باربری و کرایه بار به چندین عوامل مختلف بستگی دارد که شناختن هر کدام باعث افزایش شناخت شما و یافتن راهکارهای بهتری برای صرفه جویی در هزینه ها خواهد داشت.

همانطور که می دانید تعیین قیمت باربری مسئله ی ساده ای نیست و با عوامل مربوطه رابطه ساده و خطی ندارد. معمولا نیز باربری ها با توجه به حساب های قبلی و تجربه و بینش کاری قیمتی را برای کرایه کامیون اعلام می کنند. در ادامه چند تا از عامل های موثر در قیمت باربری را بررسی می کنیم. با آشنایی با این عوامل، درک بهتری از نحوه محاسبه هزینه باربری خواهید داشت.

  • تناژ بار

بار روی ترازو

تناژ بار، یا همان وزن محموله که بر اساس تن محاسبه می شود، اولین عاملی است که در تعیین محاسبه نرخ کرایه حمل بار تاثیر دارد و با افزایش آن بصورت خطی قیمت باربری افزایش می یابد. وزن بالا، استهلاک و افزایش سوخت بالایی نیز برای کامیوندار به همراه می آورد.

  • نوع بار

انواع بار

بعد از تناژ، نوع بار است که عامل مهمی در تعیین قیمت باربری ها محسوب می شود. شاید نوع بار در ظاهر به قیمت حمل و نقل آن بستگی نداشته باشد، ولی در واقع وزن، نوع و جنس بار است که تعیین می کند در چه وسیله ای با چه مشخصاتی حمل شود. میزان مصرف سوخت هر وسیله نقلیه نیز با توجه به مدل آن تفاوت دارد.

  • مسافت حمل بار

مسافتی که ماشین باری باید طی کند نیز به دلیل رابطه مستقیمی که با هزینه های ماشین و زمان کاری راننده دارد، بر قیمت باربری تاثیر مستقیم می گذارد. سازمان راهداری و اتحادیه باربری ها، پایانه ها را موظف کرده اند که از نرخ مصوب حمل بار پیروی کنند. این نرخ مصوب حمل بار شامل تعرفه حمل بار بین شهری برای سواری، کامیونت و کامیون و همینطور نرخ  کرایه خاور بین شهری و ماشین های باربری دیگر است. البته نرخ مصوب حمل بار در شرایط کنونی دچار بی ثباتی زیادی شده است که کامیونداران و صاحبان بار را نسبت به خود بدبین کرده است.

  • نوع ماشین حمل بار

کامیون در جاده

ماشین حمل بار معمولا بسته به وزن، نوع و تناژ بار انتخاب می شود. در مقالات قبلی به انواع خاور، انواع کامیون و انواع تریلی پرداختیم. بصورت خلاصه نیز می توان عنوان کرد که با انتخاب هر کدام ازین ماشین ها با نرخ ها و تعرفه کرایه های خاصی مواجه می شوید. این ماشین ها هر کدام قیمت باربری مخصوصی دارند که بسته به مدل بار شما بدست می آید.

  • بسته بندی بار

همانطور که نوع بار در قیمت تعرفه باربری تاثیر می گذارد، بسته بندی آن نیز همین حالت را دارد. بارهای مختلف با توجه به حالت و نوع خود، بسته بندی ها درخوری دارند که هزینه بار کردن کامیون و همچنین نگه داری بار را تحت شعاع قرار می دهند. معمولا بارهای چوبی در پالت قرار گرفته و بارهای روان مانند شن و ماسه در کیسه و گونی پر می شوند. اکثر کامیون ها و یا ماشین های باربری نیز نیروی مخصوصی برای سوار و خالی کردن بار در نظر می گیرند که اجرت جداگانه ای برای خود می طلبند.

  • هزینه سوخت

ایستگاه سوخت

هزینه سوخت جز عواملی مهمی است که سالانه دلیل اصلی افزایش قیمت باربری محسوب می شود. این عامل خود به شرایط اقتصادی و سیاست گذاری های کشور بستگی دارد. نرخ سوخت بسته به مدلی سوختی که ماشین حمل بار مصرف می کند نیز افزایش خاصی دارد. همینطور توجه داشته باشید بعضی ماشین های قدیمی تر به دلیل استهلاک بالا، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل های جدیدتر خود دارند که گاها کامیوندار را مجبور می کنند کرایه حمل بار بیشتری درخواست کنند.

  • بیمه نامه بار

کامیون در جاده

با افزایش اهمیت و ارزش کالا، بیمه و نگهداری آن نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. معمولا جهت انتخاب نوع بیمه بار، به نوع بار و حجم آن دقت می شود. همینطور بسته به نوع سیستم حفاظتی تعبیه شده در ماشین باربری، نوع بیمه نیز تغییر می کند. هزینه و نوع بیمه بار نیز معمولا در بارنامه اعمال می شود.

  • بارنامه

از آخرین نکاتی که در مورد قیمت باربری و هزینه بار باید در  نظر گرفته شود، بارنامه کامیون است. بارنامه کامیون با توجه به نوع و ارزش کالا و همینطور حجم و وسیله حمل بار می تواند انتخاب شود. انواع بارنامه ها و مدل های آن را در مقالات قبل بررسی کرده ایم. برای مثال جالب است بدانید بعضی بارهای با حجم های کم مناسب تر است با بیجک یا حواله حمل شوند. یا بارهای  سنگین با حجم بالاتر و ارزش بیشتر حتما باید بارنامه داشته باشند. همینطور خیلی از باربری ها بیمه را در بارنامه اعمال می کنند که در قیمت باربری نقش مستقیمی دارد. با زحماتی که سامانه های هوشمند فعال در زمینه باربری مانند اوبار کشیده اند می توان در آینده ای نزدیک امیدوار بود که بارنامه الکترونیکی به صنعت حمل و نقل راه یابد. این اتفاق پیشرفت مناسبی بوده و تاثیر شگرفی بر صنعت حمل و نقل خواهد داشت. همچنین فعالیت کامیونداران عزیز را راحت تر و بی دغدغه تر می کند.

توجه داشته باشید برای چگونگی محاسبه نرخ حمل بار هر کدام از عوامل ذکر شده به نحوی تاثیرگذار هستند. با این حال سیستم سنتی راهداری فقط چند عامل مانند مسافت، وزن و نوع بار را برجسته تر می کند و با تمرکز بر آنها، نرخ مصوب حمل بار را تعیین می کند. برخی باربری ها نیز با همین روش تعرفه کرایه کامیون یا تعرفه کرایه تریلی های خود را  اعلام می کنند. ولی نقص این روش ها بصورت سالانه برای کامیونداران هزینه های مختلفی را ایجاد می کند.

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های داخلی، متخصصان کشورمان به سمت یافتن روشی هوشمند جهت قیمت گذاری بار حرکت کردند. سامانه هوشمند اوبار بزرگترین مجموعه حمل بار است که ازین روش بهره برده و با برگزاری مسابقات و ایجاد چالش های جذاب، نخبگان و تحصیل کردگان کشور را ترغیب به یافتن روشی بهینه برای محاسبه قیمت باربری کرده است. در نهایت می توان گفت اوبار با استفاده از سیستم Machine Learning به نتیجه کاملا رضایت بخشی در بحث تعیین قیمت بار رسیده است. این سیستم هوشمند قادر است بصورت روزانه خود را بهبود بخشد و بر دقت خود بیفزاید.

این سامانه هوشمند با قابلیت دریافت شرایط مناسب، بازه قیمتی مناسبی را به مشتریان ارائه می دهد تا با انتخاب و اولویت شخصی اقدام به خرید بنماید.

هر ساله نیز سازمان راهداری با توجه به هزینه سوخت ماشین های باربری نرخ مصوبی را برای آن سال اعلام می کند. با تلاش مستمر فعالان عرصه باربری این نرخ مصوب بصورت تن کیلومتر تعیین شد که برای راننده های کامیون منفعت بیشتری خواهد داشت. جالب است بدانید نرخ باربری ۹۷ و نرخ باربری ۹۸ به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و نوسانات اخیر ارزی تفاوت های زیادی پیدا کرده اند که امیدواریم بهبود خوبی بر شرایط زندگی کامیونداران داشته باشد.

در این مقاله به ارزش و اهمیتی که عوامل مختلف بر قیمت باربری دارند، پرداخته شد و با بررسی هر کدام تلاش داشتیم دیدگاه بهتری نسبت به سیستم باربری کشور ایجاد نماییم. همینطور امیدواریم بتوانید با انتخاب مناسب و بهتر صرفه جویی مناسبی در هزینه های خود داشته باشید.