آب و هوای خطرناک برای کامیون آب و هوایی هستند که قابلیت کنترل کامیون را کاهش داده و دید راننده را مختل می کنند؛ سطوح یخ زده جاده، مه غلیظ و یا باد های شدید. عدم رعایت نکات ایمنی و احتیاط کافی در این شرایط موجب پیدایش حوادث جبران ناپذیری می شود.

مه در جاده

به عنوان یک راننده کامیون حرفه ای شما باید آمادگی مواجه با آب و هوای خطر برای کامیون را داشته باشید؛ مخصوصا زمانی که باید مسیری طولانی در عرض کشور را طی کنید. برای کامیونداران پدیده عجیبی نیست که پس از گذر از برف و بوران با آب و هوای گرم و خشک در منطقه ای دیگر مواجه شوند.

لذا کاملا ضروری است که از شرایط آب و هوایی متنوع آگاهی داشته باشید. با این اطلاعات می توانید پیشاپیش برنامه ریزی کنید تا بدون تاخیر به مقصد خود برسید.

آب و هوای خطرناک برای کامیونداران مشکلات سختی نظیر کلافگی، تاخیر، تصادفات سنگین و در بعضی موارد مرگ بوجود می آورد، مخصوصا اگر ماشین مقابل شما ۴ چرخ باشد.

در ادامه به نکاتی که کامیونداران باید در مورد آب و هوای خطرناک بدانند، صحبت می کنیم.

  • جاده یخ زده

جاده یخ زده

برای اکثر راننده های کامیون بدترین نوع آب و هوا، جاده یخ زده است.

در کامیون خود همیشه یک دماسنج داشته باشید تا همیشه دمای محیط بیرون را بررسی کنید. هنگامی که دما شروع می کند به کم شدن، آب باران نیز به یخ تبدیل می شود. این شرایط از خطرناک ترین حالاتی است که برای کامیونداران پیش می آید و تقریبا می توان گفت کنترل ماشین غیرممکن می شود.

توصیه می کنیم هنگامی که مشاهده کردید یخ بروی آینه ها و شیشه جلوی کامیون شکل گرفته است، و یا وقتی که دمای کاهش یافت، فورا ماشین را متوقف کنید و به امید اینکه شاید اوضاع بهتر شود نمانید.

یک مکان امن پیدا کنید و کامیون را پارک کنید و تا زمانی که اوضاع بهتر نشده است به حرکت ادامه ندهید. متاسفانه شرایط جاده ها در زمان یخبندان کاملا غیر قابل پیشبینی است. در این شرایط ممکن است با یخ سیاه و کاهش دید جاده نیز مواجه شوید.

  • برف سنگین

برف سنگین

اگر سازمان هواشناسی، برف سنگینی را پیش بینی کرد، حتما برای ادامه مسیر از زنجیر چرخ استفاده کنید. اگر هوا بدتر شد، آمادگی داشته باشید که از جاده خارج شوید و توقف کنید.

حتما لباس گرم مناسب و غذای آماده با خود داشته باشید تا در صورتی که نیاز به توقف طولانی داشتید به مشکلی بر نخورید. اگر طوفان برف زیادی را در جاده سرازیر کند، زمان نسبتا زیادی می برد تا اداره راه و ترابری به این وضع رسیدگی کند و جاده دوباره باز شود.

حتما قبل از راه افتادن باک کامیون را پر کنید تا در صورت گیر کردن در جاده به مشکلی برنخورید.

  • باد شدید

تندباد در جاده

اگر تا بحال از مناطق کویری گذر کرده باشید، وزش شدید باد را احساس می کنید. بعضی از این بادها به قدری قوی هستند که می توانند یک کامیون را چپ کنند.

اگر در بزرگراه هستید و باد شدیدی بصورت مخالف می وزد و بار کامین به میزان قابل توجهی سبک است، پیشنهاد می کنیم حتما یک نقطه امن برای توقف پیدا کنید.

اگر می توانید پارکینگ مخصوص کامیون ها را پیدا کنید و بین دو کامیون پارک کنید تا اوضاع بهتر شود. گاهی برف و بوران با هم تلفیق می شوند و شرایط خطرناکی را تولید می کنند که بلافاصله جاده ها را می بندند. حتی اگر جاده باز بود، کاری را انجام دهید که ایمنی شما را تهدید نکند.

  • طوفان گرد و خاک

طوفان گرد و خاک

طوفان گرد و غبار از مواردی است که بصورت نادر پیش می آید ولی در صورت اتفاق راهکاری برای مقابله با آن وجود ندارد.

به عنوان یک راننده حرفه ای، همیشه آگاه باشید که با چه نوع هوایی مواجه می شوید تا برای مقابله با آن آمادگی داشته باشید.

متسفانه طوفان گرد و غبار چیزی است که پیش بینی آن دشوار است. اگر درون این طوفان گیر افتادید، بهترین راه کار، توقف و صبر است. در شرایط حاد، جاده بند می آید و راه حل دیگری ندارید. پنجره های کامیون را محکم ببندید و کمی استراحت کنید تا طوفان پایان یابد.

  • طوفان و تگرگ

طوفان و تگرگ

طوفان و تگرگ دید شما را بشدت کاهش می دهند.

مشکل دیگری که در طوفان و تگرگ بوجود می آید، آسیب به بدنه و شیشه کامیون است.

از ترمز گرفتن ناگهانی نیز خودداری کنید، زیرا باعث سر خوردن کامیون در جاده می شود.

  • گرمای شدید

گرمای شدید نیز می تواند خطرناک باشد. دمای بالا بروی کامیون و عملکرد آن تاثیر مخرب دارد. در این دما لاستیک چرخ ها هم ذوب می شود.

موتور کامیون سریع جوش می آورد و فن کلاچ شروع می کند به سریع چرخیدن. اگر در چنین آب و هوای داغی به موتور فشار بیاورید، دمای موتور خیلی بالا می رود که باعث خرابی شدید آن می شود. حتی ممکن است ماشین در وسط بیابان از کار بیفتند.

اگر شرایط جوی بسیار گرمی را تجربه می کنید، بهتر است در هنگام داغ بودن بودن هوا، اقدام به پارک کردن ماشین کنید.

  • سرمای شدید

جاده در برف

در سرمای شدید احتمال یخ بستن و روشن نشدن کامیون بالا است. به نظر ما جهت احتیاط، در صورت توقف بالای یک روز روشن، کامیون را روشن  نگه دارد تا هرز بگردد و مانع خرابی و یخ زدن موتور شود.

هر چقدر هم به قدرت و توانایی موتور کامیون خود باور دارید در نظر داشته باشید، ممکن است سرما از آن قوی تر باشد و ممکن است مانع یخ زدن آن شود.

  • گردباد

گردباد در جاده

گردباد از اتفاقاتی است که در کشورمان کمتر اتفاق می افتد ولی مقابله با آن آمادگی زیادی نیاز دارد. گردباد به دلیل قدرتی که دارد میتواند خسارت های جبران ناپذیری به کامیون و ماشین ها حاضر در جاده وارد کند.

پیشنهاد میکنیم هر صبح قبل از هر حرکت، وضعیت آب و هوا را بررسی کنید تا نسبت به اتفاقات روزانه با آمادگی بهتری واکنش نشان دهید.

  • مه غلیظ

مه در جاده

رانندگی در مه چالش های خاصی را برای کامیونداران بوجود می آورد. اغلب اوقات مه رقیق بوده و تا زمانی که سنگین و شدید نشود خطری ایجاد نخواهد کرد.

میزان فاصله دید در مه یکی از عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر دید جاده شروع کرد به کاهش یافتن، کم کم آماده توقف شوید.

از توقف در کنار جاده خودداری کنید زیرا چراغ های عقب کامیون باعث احساس سردرگمی در ماشین های پشت سرتان می شود.

چراغ های راهنمای خود را روشن کنید و به آرامی از جاده خارج شوید.

در این مقاله به آب و هوای خطرناکی که ممکن است با آنها مواجه شوید و نحوه مقابله با آنها پرداخته شد. به یاد داشته باشید که همیشه از اخبار آب و هوا مطلع باشید. ممکن است شما به توانایی ها و مهارت خود اعتماد زیادی داشته باشید، اما اعتماد بیش از حد، احتیاط و دقت شما را کم می کند و باعث اتفاقات غیرمنتظره ای می شود که ممکن است قابل جبران نباشند.