خواب بهم ریخته و کم، ضررهای جبرانی ناپذیر به بدن انسان وارد می کند.

خواب کامیوندار

خواب یکی از مهم ترین مسائلی است که مستقیم با سلامتی و عملکرد انسان رابطه دارد. کمبود و بهم ریخته بودن خواب ضررهای جبرانی ناپذیر به بدن انسان وارد می کند. در ادامه به نکات مربوط به خواب و اهمیت آن  برای کامیونداران پرداخته ایم.

سلامتی

خواب کافی به اندازه تغذیه مناسب و ورزش اهمیت دارد. هنگام خواب بدن مشغول رفع خستگی روزانه و آماده کردن شما برای روز بعد است. بدون خواب کافی ممکن است اتفاقات زیر را تجربه کنید:

  • عکس العمل های کند، ذهن مغشوش و یا حس و حال بد
  • ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، افزایش احتمال مبتلا شدن به بیماری ها، فشار خون بالا و دیابت
  • افزایش اشتها، خوردن بیش از اندازه، چاقی مفرط
خواب کامیوندار

ایمنی

رانندن  یک کامیون شغلی است که توجه و حواس زیادی می طلبد. عدم خواب کافی باعث می شود که بسختی بتوانید توجه تان را متمرکز کنید که در نهایت با رانندگی بی دقت و تصادفات جاده ای می انجامد.

به دلیل اینکه شغل ۲۴/۷ شما، شما را در مدتی طولانی در جاده نگه می دارد، مطمئنا کیفیت و میزان خواب شما مورد تاثیر قرار می گیرد. درست کردن یک روتین خواب مناسب و آرام بخش در محیط مناسب تاثیر بالایی در بهبود خواب شما دارد.

ساعات اصلی وقوع تصادفات کامیون

۰:۰۰ – ۲:۰۰
۴:۰۰ – ۶:۰۰
۱۴:۰۰ – ۱۶:۰۰
!!!
!!
!
در زمان های یاد شده نهایت احتیاط را داشته باشید.

محل خواب

خواب کامیوندار

یک محیط خواب مناسب، کیفیت خواب را بالا می برد. محل خواب ممکن است بسته به زمان کاری شما تغییر کند ولی شما می توانید با رعایت نکات زیر محیط کنونی خود چه در خانه، چه در جاده را بهتر کنید:

  • امنیت را در اولیت قرار دهید. در محیطی که ترکیبی از آرامش و امنیت باشد، پارک کنید.
  • تمام نورها را ببندید. تمام پرده های کامیون را بکشید و شیشه ها را ببنید. در صورت نیاز از چشم بند استفاده کنید.
  • مانع ورود هر گونه صدایی شوید. در صورت امکان از گوشگیر استفاده کنید. گوشی را خاموش کنید و فقط به مخاطبین خاص تان صدای زنگ اختصاص دهید تا موانع خوابتان کمتر شوند.
  • دمای کابین و یا اتاق خواب خود را خنک نگه دارید. معمولا دمای هوای مناسب برای هر فرد متفاوت است، لذا تلاش کنید توسط سیستم تهویه دمای مطلوب خود را هنگام خواب ایجاد کنید.
  • راحت باشید. ما انسان ها یک سوم زندگی را در تخت خواب می گذرانیم. بنابراین استفاده از تشت و بالشت راحت بشدت توصیه می شود. در صورتی که تشت و یا بالشت راحتی مطلوبی ندارند، حتما نسبت به تعویض آنها اقدام کنید و توجه داشته باشید که سلامت و راحتی خواب از مهم ترین نکات است.

آمادگی برای خواب بهتر

سعی کنید روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشید؛ این مقدار برای اکثر افراد ضروری است. از احساس خواب آلودگی که در طول روز در بدنتان ایجاد می شود آگاهی داشته باشید. هنگام رانندگی تلاش کنید بسته به وقت خواب مورد نیاز بدنتان، توقف و استراحت خود را تنظیم کنید.

خوابیدن در زمان یکسان بصورت روزانه باعث افزایش کیفیت خواب شما می شود. همینطور خوابیدن منظم و کافی باعث میشود راحت تر و سریع به خواب بروید و در آینده خواب بهتری داشته باشید. خواب بهتر به سلامتی و هوشیاری بیشتری می انجامد.

بیاد داشته باشید که هرگونه تمرین و ورزش در طول روز که در ساعت خواب مداخله نداشته باشد، به کیفیت خواب بهتری می انجامد.

آیا دچار اختلال خوابی هستید؟

اختلال های مرتبط با خواب، مانند آپنه و بی خوابی بیشتر از آنکه تصور می کنید متداول هستند. در صورتی که پس از صرف ۷ تا ۹ ساعت خواب به علائم زیر دچار می شوید به دکتر رجوع کنید.

  • معمولا بیشتر از ۳۰ دقیقه زمان می برد تا به خواب بروید.
  • معمولا بطور مداوم در طول شب از خواب می پرید.
  • چرت های مداوم دارید.
  • اغلب احساس خواب آلودگی دارید، مخصوصا در زمان های نامناسب.

در صورتی که به اختلال خوابی دچار هستید، نگران نباشید، کافیست یک مراجعه ساده به دکتر داشته باشید تا با مداوا و تغییر ساده در زندگی خود بر این مشکل فائق آیید.