borje tahmineh

برج تهمینه، برجی به قدمت تیموریان در جاده چالوس

برج تهمینه از جاذبه‌های تاریخی یکی از زیباترین جاده‌های جهان، جاده چالوس است

جاده چالوس، یکی از مهم‌ترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و کرج است. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند و عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را نیز کسب کرده است و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل برای بسیاری از گردشگران بین‌المللی نیز شناخته شده است و از قطب‌های مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود. جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی بسیاری در اطراف این جاده وجود دارد. رودخانه، روستاهای زیبا، مناطق جنگلی و کوهستانی، سد و بناهای تاریخی ترکیبی از امکانات طبیعی و دست‌ساز بشر در اطراف این جاده است که زیبایی این جاده را تکمیل کرده است. از بناهای تاریخی جاده چالوس می‌توان به برج آرامگاهی میدانک اشاره کرد.

جاده چالوس

برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه از مهم‌ترین آثار تاریخی آسارای کرج است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای آرامگاهی معروف به برج میدانک که در نزد اهالی به برج تهمینه شهرت دارد، مدفن یکی از قلعه‌بانان یا اعضای خاندان پادوسپان (۹۷۵- ۱۰۱۴ هجری شمسی) از حکام محلی منطقه رویان در خلال قرن‌های هشتم تا نهم هجری قمری است و شبیه بناهای دوران مغول ساخته شده است. شیوه ساختمانی بنا، آن را در ردیف برج‌­های آرامگاهی قرن هفتم هجری قرار می­‌دهد.

برج تهمینه جاده چالوس

این برج در کیلومتر ۶۰ جاده کرج به چالوس و در روستای میدانک واقع شده است و قدمت آن به دوره تیموری بازمی‌گردد. بنای سنگی برج میدانک یا برج تهمینه، مقبره‌ای است با پلان ۸ ضلعی با یک ایوان پیش آمده در سمت غرب، پهناوری ورودی ایوان حدود ۳ متر است و با ضخامت دیوارهای طرفین به ۶۰ متر می‌رسد. فضای داخلی برج دارای پلان مربع شکل است که چهار قوس عقب نشسته آن در هر ضلع، پلان چلیپایی را در ذهن تداعی می‌کند. بنا دارای تزییناتی از جمله کاربندی و قطاربندی‌های داخل فضای ایوان و بقعه است. پوشش برج به صورت گنبدی دوپوش مخروطی و رک بوده است که در حال حاضر، پوشش بیرونی از بین رفته و تنها پوش زیرین باقی مانده است. مصالح به کار رفته در ساخت برج نیز، سنگ، گچ و نوعی ملاط ساروج است.