هرزگردی غیرضروری موتور ضرر دادن غیرضروری است. در هر ساعت که یک کامیون متوقف شده است و در حال هرزگردی است، چیزی حدود یک گالن سوخت مصرف می شود. این اتفاق فرسودگی موتور و آلودگی محیط اطراف را نیز به همراه دارد.

کاهش زمان هرزگردی مصرف سوخت را کاهش می دهد

یک کامیون در زمان توقف به ازای هر ساعت یک گالن سوخت می سوزاند که میزان بهینگی سوخت را ۱ درصد کاهش می دهد. مصرف سوخت هنگام هرزگردی بصورت نمایی با سرعت موتور بالا می رود، برای همین کامیونداران باید با دقت کمترین مقدار سرعت هرزگردی را برای موتور بیابند. هرزگردی غیرضروری هزینه نگهداری کامیون را افزایش می دهد که به فرسودگی زودرس موتور و آلودگی بالای محیط زیست می انجامد.

چگونه می توان زمان هرزگردی موتور را کاهش داد

هرزگردی معمولا برای راحتی بخشیدن به کابین راننده و تنظیم دمای آن کاربرد دارد که برای حس رضایت و امنیت راننده ضروری است. بسیاری از کشورهای جهان قانون منع هرزگردی را با نظر به کاهش سطح آلودگی هوا وضع کرده اند. تکنولوژی ها و امکانات روز نیز با هدف رعایت قوانین و در عین حال حفظ راحتی راننده فعالیت می کنند.

واحد کمکی قدرت (APU): این سیستم ها در دو مدل وجود دارند: موتور کمکی با توان باتری یا موتور کمکی دیزلی. شرکت اینترنشنال بر اساس این روش، راه حل هایی ارائه می دهد که نیازهای خاص موتور و راننده را پاسخ می دهد.

گرم کننده کمکی: این گزینه از یک موتور کوچک دیزلی برای گرم کردن کابین، اتاق خواب و موتور استفاده می کند و تنها درصد کوچکی از سوخت موتور هنگام هرزگردی را مصرف می کند. از این سیستم برای گرم کردن موتور در هوای سرد نیز می توان استفاده کرد.

سیستم HVAC با استفاده از باتری: این سیستم ۱۸۰۰۰ کیلوژول گرما و ۶۳۰۰ کیلوژول هوا تولید می کند که کابین را مطبوع نگه می دارد و قادر است دمای اتاق خواب را بین ۱۷- درجه تا ۳۷ درجه نگه می دارد. این سیستم توان مورد نیاز خود را از هشت باتری AGM می گیرد که سریع شارژ می شوند و نسبت به باتری های deep-cycle زمانی نرخ بالاتری در تخلیه انرژی دارند. این سیستم به صورت تقریبی در حالت هرزگردی طی ۲.۵ ساعت و در طول جاده طی ۲ ساعت شارژ می شود.

سیستم های مدیریت باتری (توقف/استارت اتوماتیک): سیستم مدیریت باتری توقف/استارت اتوماتیک، راه حل مناسبی برای افرادی است که به مدیریت بار بدون هرزگردی نیاز دارند تا مانع خوابیدن باتری ها شوند. این سیستم با سیستم HVAC تلفیق می شود و بصورت اتوماتیک وقتی باتری ضعیف بوده یا در حالتی که موتور خیلی سرد شده است، آن را استارت می زند. این سیستم حتی به عنوان یک سیستم اتوماتیک مخالف هرزگردی موتور فعالیت می کند.

رفتار یا تکنیک های راننده نیز تاثیر مهمی در مدیریت زمان هرزگردی دارد. کنترل های خاموش کننده هرزگرد، استراتژی های مناسب و تخصیص یافته ای برای بالا بردن راندمان کامیون ارائه می دهند. این استراتژی ها بسته به زمان، شرایط و دمای محیطی و نوع عملکرد وسیله با هم تفاوت دارند. از آنجایی که با بالا رفتن دور موتور، سوخت بیشتری هنگام هرزگردی می سوزد، غیرقابل تنظیم نگه داشتن سرعت هرزگردی، به مصرف سوخت بهینه تری می انجامد.

زمان سنج خاموشی هرزگرد (IST): این سیستم با خاموشی کردن اتوماتیک موتور بعد از تقربیا ۳ تا ۵ دقیقه عدم فعالیت خاموش می کند. این گزینه تنها موتور را خاموش می کند در حالی سیستم الکتریکی و لوازم ماشین تا زمانی که سوییچ خاموش نگردد، فعال خواهند بود. وقتی هم که دوباره به موتور نیاز باشد، راننده کافیست کلاچ را رها می کند و با چرخاندن سیستم تحریق استارت می زند.

محافظت از سرما (CAP): این گزینه موتور را در دمای سرد گرم نگه می دارد تا مانع خرابی تجهیزات خودرو شود. این سیستم با افزایش سرعت موتور هنگام هرزگردی در شرایط هوای سرد، دمای خنک کننده موتور را ثابت نگه می دارد.

تلفیق IST و CAP: سیستم IST با سیستم CAP بصورت فعال عمل می کند و در صورتی که سیستم CAP فعال باشد، گزینه IST غیرفعال می شود.