تاریخچه شرکت ماک
در سال ۱۸۹۰ جک ماک در شرکت کالسکه و واگن سازی فالسن و بری (Fallesen & Berry) مشغول به کار می شود و در سال ۱۸۹۳ جک و برادرش آگوست اقدام به خرید این کارخانه می کنند. برادر دیگر، ویلیام ماک، که در زمینه واگن سازی فعالیت داشت، سال بعد به این جمع می پیوندد و این شرکت جدید با تمرکز بالا روی ساخت واگن به فعالیت خود ادامه می دهد و ساخت کالسکه را به کلی از برنامه خارج می کند. در این دوره موتورهای برقی و بخاری بتازگی اختراع شده اند که جذابیت بالایی برای برادران ماک به ارمغان می آورند.
علامت تجاری ماک
علامت تجاری شرکت ماک، بولداگ (سگ نر) است. کامیون های ماک در سال ۱۹۱۷ در جنگ جهانی این لقب (بولداگ) را پیدا کردند. دلیل اصلی آن نیز طراحی دماغه پهن کاپوت کامیون های ماک و دوام بالای آنها بوده که سربازان انگلسی را به یاد بولداگ انگلیسی می انداخت.
سرگذشت شرکت ماک
نام کارخانه ماک در ابتدا شرکت برادران ماک بود و نام این شرکت در سال ۱۹۲۲ به فرم کنونی (ماک) تغییر کرد. ماک به دلیل نقش مهمی که در خدمت رسانی به نیروی متفقین در جنگ های جهانی داشت به محبوبیت بالایی دست یافت و جایگاه ویژه ای در صنعت حمل بار به عنوان کامیون های خستگی ناپذیر و پر توان پیدا کرد. شرکت فرانسوی رنو در سال ۱۹۷۹ از طریق زیرمجموعه بخش صنایع سنگین خود، رنو تراکس (Renault Trucks) 10% از سهام کمپانی ماک را خریداری نمود و به تدریج تا سال ۱۹۸۳ مالک ۴۰% از سهام این شرکت شد. رنو تراکس در سال ۱۹۹۰ بطور کامل از شرکت رنو جدا شد و بصورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد و برای تمرکز بیشتر در بخش صنایع سنگین تمام سهام شرکت ماک را خریداری کرده و صاحب اصلی آن شد.
شرکت رنو تراکس نیز در سال ۲۰۰۱ به مالکیت شرکت سوئدی ولوو در آمد که مالکیت ماک را نیز به این شرکت واگذار کرد. در سال ۲۰۰۶ تحت مدیریت ولوو، ماک بالاترین میزان فروش خود را تجربه کرد. در سال ۲۰۰۸ دفتر مرکزی این شرکت به شهر گرینزبورو، کارولینای شمالی منتقل شد.
ماک در ایران
ورود اولین کامیون های ماک به ایران به سال های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ باز می گردد. البته بعد از سال ۱۳۵۹ خورشیدی ورود کامیون های ماک به ایران بسیار محدود شد. جالب است بدانید ماک مدل ۱۹۴۱ هنوز در جاده های ایران مشاهده می شود.
سال ها بعد شرکت ایران کاوه با ایجاد تغییراتی در کامیون ماک R600 برای تسهیل در تولید آن، شروع به عرضه داخلی این کامیون کرد که به ماک ایران کاوه شهرت یافت. کابین این کامیون حالت تخم مرغی مدلهای خارجی را نداشت و از لحاظ فضای داخلی حجیم تر از مدل خارجی بود. بسیاری از مشتریان از تک کابین بودن این مدل ناراضی بودند و با ایجاد تغییراتی آن را به صورت دو کابین در آوردند که زمینه تولید ماک دوکابین توسط شرکت شاهین خودرو دیزل شد.
کامیون های ماک هنوز در کشورمان جایگاه ویژه و محبوبی دارند، در حالی که فروش خوبی را در آمریکای شمالی و اکثر کشورها تجربه نمی کنند. این کامیون ها به خاطر داشتن هزینه های جانبی پایین، استهلاک کم و جان سختی بدنه و قطعات هنوز در کشورمان بسیار بهتر و بصرفه تر از کامیون های چینی عمل می کنند. به همین خاطر است که هنوز هم می توان نمونه های سالم و تمیزی از این کامیونهای کشنده را در جاده های کشورمان مشاهده کرد.
اوبار بزرگترین سامانه هوشمند حمل بار در ایران بوده که با هدف اتصال صاحبان بار و راننده های کامیون شروع بکار کرده است و اکنون بزرگترین مجموعه رانندگان و صاحبان بار در سراسر کشور را از آن خود کرده است. صاحبان بار در سراسر کشور می توانند بار خود را از طریق اپلیکیشن اوبار یا وبسایت ثبت کرده و پس از تعیین قیمت، آن را به مناسب ترین راننده در اطراف خود بسپارند. رانندگان ماشین سنگین نیز براحتی می توانند از طریق اپلیکیشن از اعلام بارهای روزانه اوبار مطلع شده و بار مناسب خود را انتخاب کنند. اوبار با الگوریتم هوشمند خود در تعیین قیمت باربری، تلاش دارد به مناسب ترین کرایه و قیمت ها برای راننده ها و صاحبان بار دست یابد. اوبار با دسترسی به تیم قوی پشتیبانی، مناسب ترین باربری آنلاین و باربری اینترنتی را پدید آورده است که هرگونه شبهه و ابهام در صنعت حمل و نقل کشور را برطرف کرده است.
اطلاعات تماس
تهـران، شهرک غرب، بلوار دادمان، خیابان فخاری مقدم، جنب بوستان دوم، پـلاک ۲۴