اصول اولیه آئرودینامیک
در مسیرهای بزرگراه، آئرودینامیک ۵۰ درصد مصرف سوخت را به خود اختصاص می دهد. بنابراین ضروری است که کامیون طراحی مناسب و اصلاحاتی داشته باشد که نیروی مقاومت هوا را کاهش دهد.
یکی از اولین اصول آئرودینامیک آن است که جریان هوا چسبیده به بدنه ماشین بماند. این چسبندگی باعث جریان هوای آرامی در اطراف ماشین شده، کاملا برعکس حالتی که جریان هوا از ماشین جدا شود و جریان هوای طوفانی پدید آید. این مناطق طوفانی باعث می شوند هوا بگونه ای رفتار کند که انگار ماشین بزرگتر از واقعیت است، که باعث افزایش نیروی مقاومت هوا و کاهش مصرف سوخت می شود.
خصوصیات طراحی آئرودینامیک
محصولات پرواستار از طراحی خاصی بهره برده اند که هوا را بصورت مناسبی در اطراف تریلی به جریان در می آورد. شعاع مناسب لبه های بدنه از نکات خاص طراحی هستند که بهترین حالت مصرف سوخت را پدید می آورند. شعاع شیشه جلو و طراح ستون A در تونل های باد آزمایشگاهی پدید آمده تا بهترین حالت عملکرد در کامیون باشد. تغییر شکل از بخش کابین تا بخش اتاق خواب راننده به نوعی طراحی شده است تا جریان هوای منظم و بدون اغتشاش در طرفین کامیون پدید آید.
طراحی شیب دار سقف برای حرکت دادن جریان هوای بوجود آمده در اطراف و همینطور انتقال روان جریان برخوردی با شیشه جلو به بالای کامیون مؤثر عمل می کند. جزئیاتی مانند هواکش ها، آینه ها و آفتاب گیر برای کاهش دادن نیروی درگ هوا طراحی شده اند.
مکان قرارگیری محور جلوی کامیون نیز در آئرودینامیک آن تاثیر می گذارد. عقب قرارگیری محور جلو نه تنها قابلیت باربری کامیون را افزایش می دهد، بلکه چند مزایای آئرودینامیکی نیز به آن می افزاید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید یکی از مناطقی که جریان هوا بشدت در آن اطراف چرخ های جلو است و به دلیل طراحی سپر است. این طراحی یک منطقه کم فشار هوا ایجاد می کند که باعث می شود فشار هوای موتور براحتی از جلوپنجره کامیون خارج شود.
دامنه های شاسی
دامنه های شاسی با کاهش دادن اغتشاش هوا در اطراف گلگیرهای جلو، مخزن های سوخت، جعبه باتری، پله های بدنه و گلگیرهای اطراف، جریان هوای آرام تری را از کنار کامیون عبور می دهد. مدل های دامنه شاسی همسایز کابین راننده، تا انتهای اتاق خواب کشیده می شوند. مدل های کامل دامنه شاسی تا چرخ های عقب کشیده می شوند.
پنل های کناری
پنل های کناری که در انتهای کابین راننده قرار می گیرند، هوا را از بخش کابین به بخش بار منتقل می کنند و مانع ایجاد اغتشاش در بخش خالی بین کابین و بار نمی شوند. دقت داشته باشید که در تریلی های با فاصله باری زیاد حتی در صورت وجود پنل های کناری، جریان اغتشاشی هوا با گذر از پنل شروع شده و در سرعت تریلی نا هماهنگی ایجاد می کند. برای همین پیشنهاد می شود فاصله باری تریلی کمترین مقدار باشد تا از جلوی اغتشاشی و نیروی مخالف حرکت جلوگیری شود.
صافکاری سقف
پنل صافکاری سقف یا منحرف کننده هوا هنگامی که در تریلی های تمام قد استفاده میشوند بیشترین بهبود آئرودینامیکی را دارند. اگر اندازه کابین تریلی با قسمت بار برابر نیست، بسیار توصیه می شود که برای بهبود مصرف سوخت کامیون این ابعاد را یکی کنید.
جایگیری تشت همبندی
برای کاهش نیروی درگ آئرودینامیک، فاصله کامیون و بار باید به حداقل رسانده شود؛ معمولا کمتر از یک متر. تشت همبندی کامیون چه در حالت ثابت یا لغزشی، باید در فضای مناسبی نصب شود که در صورت چرخش، به کابین، دامنه های کناری و یا پایه های فرود تریلی تماسی نداشته پیدا نکند.
قاب چرخ ها
چرخ های کامیون و تریلی ها، خود نقش موثری در ایجاد جریان هوای منفصل و بالابردن آئرودینامیک دارند. با تنظیم قاب چرخ ها در هر طرف کامیون، می توانید تا حدود یک درصد بهبود در مصرف سوخت انتظار داشته باشید.
اوبار بزرگترین سامانه هوشمند حمل بار در ایران بوده که با هدف اتصال صاحبان بار و راننده های کامیون شروع بکار کرده است و اکنون بزرگترین مجموعه رانندگان و صاحبان بار در سراسر کشور را از آن خود کرده است. صاحبان بار در سراسر کشور می توانند بار خود را از طریق اپلیکیشن اوبار یا وبسایت ثبت کرده و پس از تعیین قیمت، آن را به مناسب ترین راننده در اطراف خود بسپارند. رانندگان ماشین سنگین نیز براحتی می توانند از طریق اپلیکیشن از اعلام بارهای روزانه اوبار مطلع شده و بار مناسب خود را انتخاب کنند. اوبار با الگوریتم هوشمند خود در تعیین قیمت باربری، تلاش دارد به مناسب ترین کرایه و قیمت ها برای راننده ها و صاحبان بار دست یابد. اوبار با دسترسی به تیم قوی پشتیبانی، مناسب ترین باربری آنلاین و باربری اینترنتی را پدید آورده است که هرگونه شبهه و ابهام در صنعت حمل و نقل کشور را برطرف کرده است.
اطلاعات تماس
تهـران، شهرک غرب، بلوار دادمان، خیابان فخاری مقدم، جنب بوستان دوم، پـلاک ۲۴